It's all about you

Vad är egentligen självkänsla? många blandar flitigt ihopp självkänsla med självförtroende vilket INTE är samma sak. Självkänsla är medvetenheten om den egna personlighetens värde, alltså hur man ser på sig själv och andra. Självförtroende är tilltro till den egna personlighetens förmåga att prestera, man tror på det man gör inom t.ex idrott, jobb, familj osv.

Det vi människor är bäst på är att trycka ner oss själva, dagligen. Ibland medvetet och ibland helt omedvetet. När man går på stan och ser en person som man tycker är snygg så tänker man ofta: "varför ser inte jag ut sådär" eller "kunde inte jag också få varit sådär smal" osvosv.. Det är där vi gör ett mänskligt fel. Vi jämför oss gärna med andra som verkar vara mycket bättre än oss själva i alla lägen.

Jag kan sätta mitt liv på att mer än hälften av alla människor ofta tänker "jag är så ful" eller "fan vad fet jag är". Du har hittills i ditt liv, kanske till och med dagligen på olika sätt sagt till dig själv att du inte duger. Inte konstigt att självkänslan inte är på topp. Men här kommer "it", själva grejen. Du är fin, du duger och du kan göra allt som alla andra kan men du måste tro på dig själv. Det är du själv som styr dina tankemönster, för att få en bättre självkänsla måste du helt enkelt ändra dina tankar om dig själv. För det är så sant som alla säger. För att andra ska kunna älska dig så måste du lära dig att älska dig själv först.


Kommentarer
Postat av: Hannah

Riktigt bra skrivet! fortsätt så ;)

2010-07-22 @ 14:24:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback